Social media is de afgelopen jaren explosief gegroeid en is een extreem groot onderdeel geworden van ons dagelijks leven. Van het delen van foto’s tot het op de hoogte blijven van het laatste nieuws. Het is een krachtig hulpmiddel geworden om met anderen te communiceren en informatie te delen. Waarschijnlijk is het dan ook geen verrassing dat steeds meer bedrijven gebruik maken social media advertising.

Waarom zij dat doen? Dat leggen wij jou graag uit in deze korte blog.

Een ontzettend groot voordeel van social media advertising is namelijk het enorme bereik dat het biedt. Met miljarden actieve gebruikers wereldwijd bieden de verschilleden platformen bizarre mogelijkheden om jouw merk te promoten en zowel jouw bestaande als potentiële doelgroep te bereiken. Eeeeen extra fijn is dat de drempel om te starten niet zo hoog is zoals bij de traditionele vormen van adverteren, zoals bij televisie- of radioreclames. Met een paar euro per dag kun jij al aan de slag en gaan testen met het adverteren op social media.

Naast het grote bereik is een ander voordeel dat je de mogelijkheid hebt om zeer gericht te adverteren. Door gebruik te maken van de targetingtools die beschikbaar zijn, kunt je jouw advertenties richten op specifieke demografische groepen, interesses, locaties en gedrag. Op deze manier kun jij jouw advertentiebudget dus nog efficiënter inzetten dan bij de traditionele vormen van adverteren.

Een ander groot voordeel is dat social media advertenties goed te analyseren zijn. Gegevens zoals het aantal weergaven, conversies en kliks zijn terug te vinden. Door met deze inzichten aan de slag te gaan kun jij jouw advertenties dus optimaliseren en uiteindelijk jouw ROI verhogen.

Daarnaast bieden social media advertenties een hoge mate van flexibiliteit en controle. Je bent staat zelf aan het roer en kunt bepalen hoeveel je wil spenderen, hoe lang jij wil promoten, maar je hebt ook de mogelijkheid om tussentijds te pauzeren of zelf bijsturen aan de hand van de resultaten.

Social media advertising heeft dus ontzettend veel voordelen, maar wij begrijpen als geen ander dat het ook complex en tijdrovend kan zijn om een succesvolle campagne op te zetten en uit te voeren. Denk daarbij aan het definiëren van de doelgroep, het creëren van de juiste content, maar ook het bestuderen van de verschillende social media platformen en hun advertentiemogelijkheden. Daarom kan het nuttig zijn om aan de slag te gaan met een creatief marketingbureau zoals GLUE Creative Studios.

Bij GLUE zijn wij dagelijks bezig met creëren, beheren en bijstellen van de social media advertenties van onze klanten. Uiteraard werken wij hierbij nauw samen met onze klanten, zodat wij de optimale doelen, het budget en de wensen kunnen bespreken.